Home » Nieuws » 136ste ledenvergadering in teken van afscheid!

136ste ledenvergadering in teken van afscheid!

Voor de 136ste keer vond de algemene ledenvergadering plaats op de laatste vrijdag van november. Café Sluis, met gastheer Pel Ooms, was wederom het decor voor een zeer druk bezochte en gezellige vergadering, welke dit jaar weer voldoende enerverende onderwerpen in zich had...

Wisseling van het voorzittersschap
Fred van Holten: voorzitter van IJsclub De Telegraaf. Liefst 15 jaar lang onverstoord aan de microfoon tijdens de Algemene Ledenvergadering. Liefst 15 jaar tomeloze inzet bij alle bijkomende taken als voorzitter. Helaas gaf hij vorig jaar te kennen te geven te willen stoppen als voorzitter van IJsclub De Telegraaf. Hoewel het bestuur graag langer met hem was doorgegaan werd zijn keuze zeker gerespecteerd en vervolgens op zoek gegaan naar vervanging! Die werd gevonden in een ander langzittend bestuurslid: Johan Schep. De vice-voorzitter voelde zich zeer vereerd met het voorstel en greep deze kans met beide handen aan. In de vergadering benoemde hij nogmaals hoe belangrijk hij het ook vind dat er mensen zich blijven inzetten voor de verenigingen in Groot-Ammers en dat hij dat de komende periode graag doet bij de IJsclub.

Voorzittersspeld
Vanuit oude traditie droeg vroegere IJsclub voorzitter Joh. Mourik de 'voorzittersspeld'! Deze speld was in het bezit van ijsclubleden Piet en Hennie Kortleve. Trouw en meelevend, zoals zij bekend staan, vonden zij het een mooi moment om deze speld te overhandigen aan afscheidnemend voorzitter Fred van Holten, die zichtbaar vereerd was met het mogen ontvangen van deze speld.

Afscheid bestuursleden
Zoals vaker, tijdens de algemene ledenvergadering, nemen bestuursleden afscheid. Zonder daar voorgaande keren afscheid tekort aan te doen, waren het dit keer heel wat jaren aan ervaring welke het bestuur gedag zeiden: voorzitter Fred van Holten en IJsmeester Zeeger van der Ham! Beiden uniek in hun soort en altijd zeer gedreven om hun taken uit te voeren en er te staan wanneer nodig! Met Zeeger liefst 26 en Fred 25 jaar in het bestuur wordt er afscheid genomen van 2 zeer trouwe bestuursleden. Uit handen van nieuwbakken voorzitter Schep ontvingen zij buiten grote dank namens het bestuur ook een bos bloemen, een dinerbon, de prachtig gegraveerde IJsclub De Telegraaf pen en een hartelijk applaus vanuit de zaal.

Herkozen en nieuwe bestuusleden
Met het afscheid van Zeeger en Fred werden met Ray Hak en Nijs de Vos 2 nieuwe bestuursleden voorgesteld. Na een korte introductie werden zij tijdens de stemronde bijna unaniem verkozen tot nieuw bestuurslid. John van der Vlist en Cees Scherpenisse werden tevens herkozen en blijven beiden ook weer een periode zitten.

Afscheid contributie incassanten
Teun en Jannie van der Ham! Een begrip als het gaat om het ophalen van de contributie! Sinds 2001 waren zij ieder jaar weer bereid om bij al onze leden de contributie te komen innen. Getrouw liepen zij jarenlang de ruim 1.200 leden af, wat helaas niet altijd in één keer lukte; niet iedereen is altijd thuis of heeft het geld in huis liggen. Daarbij dat het weer in november niet altijd zomerse temperaturen bereikt: een hele klus waarvoor het bestuur hen onzettend dankbaar is. Uit handen van voorzitter Fred van Holten ontvingen zij dan ook zeer terecht een ongekend grote dank, aangevuld met een dinerbon, bos bloemen en een welgemeend applaus vanuit de vergadering.

Automatische incasso
De combinatie van het stoppen van Teun en Jannie en dat ook IJsclub De Telegraaf graag met haar tijd mee gaat, gaf het bestuur de doorslag om vanaf 2019 de contributie te gaan innen middels automatische incasso. Hoewel dit besluit klaarblijkelijk niet door alle leden gewaardeerd wordt (gezien de hoeveelheid afmeldingen na de aankondiging ervan) staat het bestuur volledig achter deze keuze: het werk van Teun en Jannie zal in ruime mate worden onderschat wanneer men denkt dat de contributie 'wel even' wordt opgehaald.

Contributieverhoging
Geen ijs kost geld... Vanwege, met name, de vaste lasten van het nog altijd zo mooie IJsclubgebouw aan de Ammerse boezem, betekent dat er zonder ijs kosten gemoeid zijn waar weinig tot niks tegenover staat. Met het oog op de toekomst (onderhoud van het clubgebouw maar ook financieel gesteld kunnen staan op de momenten dat 'het' zover is) werd daarom in de vergadering het voorstel gedaan om - vanaf 2020 - de contributie te verhogen naar EUR 5,00 per jaar voor volwassen (was EUR 3,00) en EUR 3,00 voor jeugdleden t/m 14 jaar (was EUR 1,00). De vergadering toonde haar begrip en daarmee werd de verhoging vastgesteld.

Na de rondvraag vond de jaarlijkse grote verloting ook plaats en kon een ieder zijns/haars weegs...! De prachtige prijzen werden dit jaar mogelijk gemaakt door Emté Supermarkten, Bakkerij Van der Grijn, Theo Barten Keurslager Groot-Ammers, Thuis bij Gerda, DIO drogisterij Groot-Ammers en Liesveld Bindsters! Dank daarvoor!

Fred van Holten overhandigt de originele voorzittershamer aan Johan Schep Zeeger van der Ham: liefst 26 jaar bestuurslid geweest 51 jaar bestuurservaring: Zeeger en Fred Jannie en Teun: 18 jaar lang haalden zij de contributie bij u op! Piet Kortleve overhandigt de voorzittesspeld aan Fred Pracht en praal: de voorzittersspeld

Download hier de privacy verklaring