Home » Nieuws » Winter in de uiterwaarden - gevaarlijk ijs!

Winter in de uiterwaarden - gevaarlijk ijs!

Bij iedere vorstperiode begint ook ons hart sneller te kloppen en zijn we ook altijd op zoek naar mogelijkheden om iets voor onze leden te kunnen betekenen.

Nu veel uiterwaarden ook zijn ondergelopen lijken hier mogelijkheden te liggen, maar niks is (helaas) minder waar. Niet alleen de evt. logistieke problemen (welke m.b.v. bestuur en vrijwilligers op korte termijn vast alsnog te realiseren zijn) maar ook met de waarschuwingen van de waterschappen (in ons geval Waterschap Rivierenland) wordt rekening gehouden:

De Waterschappen willen het schaatsen op natuurijs langs de rivieren en op weilanden zeker niet promoten. "We raden af om te schaatsen op het ijs op de volgelopen uiterwaarden. Dit omdat de waterstanden in de rivieren dalen na het weekend, nadat ze afgelopen weken steeds hoog hebben gestaan. De volgelopen uiterwaarden en buitenpolders stromen leeg. Dit maakt het ijs in de uiterwaarden onbetrouwbaar, omdat er ruimte komt onder het ijs, wat het ijs verzwakt."

We hopen op jullie begrip en hopen op gewoon nog meer vorst zodat onze prachtige Ammerse Boezem volledig dichtvriest... ��

Download hier de privacy verklaring